Wednesday, May 09, 2007

اخبار اسكندرانيه

بوست بهظ السابق عن السينما المستقله كان موضوع مقال نجوان درويش في الاخبار اللبنانيه .. عنوان المقال ظريف للغايه في الحقيقه : بهظ بيه يعلن مدينة الانترنت الفاضله .. و الله و اسمك ظهر في المانشيتات يا بهظ
:))
============================
شريكنا في اسكندرانيه .. العزيز الغالي ابن المحمره البار و اسدها الكاسر ( ماشي الطريق ) .. هاجر الى الخليج العربي بحثا عن لقمة العيش .. لا اظن انه سيملك من الوقت ما يسمح له بالكتابه هنا بانتظام .. كنت قد اتفقت و ماشي الطريق على كتابة ملحمه عن المحمره ( اكثر بقاع الاسكندريه امتلاء بالمدونين ) .. الا ان الوقت لم يمهلنا و يمهله .. ماشي الطريق صاحب بوست المكتبات الارشيفي و اول رجل يطأ بقدمه دار الهلال المغلقه دائما و يسبر اغوارها .. المحمره مضلمه من غيرك .. وواحشني تكاثر
:((
=============================
اخيرا : اعلان متأخر عن مدونه تتخصص في وصف اكثر مناطق الاسكندريه تأثيرا في سكانها و انا منهم ... انها باكوس , الصين الشعبيه و ارض الرجال , في باكوس نشأ ابي و عائلته .. و وسط سوقها ارتدت مدارسها , و على قضبان ترامها عرضت حياتي ملايين المرات للخطر .. سعادتي لا توصف بتلك المدونة الفريده .. هي ومدونتنا تلك بذره لانشاء حلقة المدونات السكندريه المنتظره
..
معا حتى النهايه
فليسقط القاهريون القاريون
المجد للبحر منه اتينا و اليه نعود

Labels:

Posted by 4thH at 4:47 PM



22 Comments

  1. Blogger ماشى الطريق posted at 8:01 AM  
    عيب يا إبنى
    أنا معاكم قلباً و قالباً
    و فيه جديد فى المدونة السكندرية إنشاء الله
    دعواتك بس
  2. Blogger عالمى ازرق posted at 5:43 AM  
    حلوه المدونه
    بس ايه الحمله الشعبيه لاباده القاهرين دى
    دول حالتهم صعبه وسط الزحمه والتلوث وده كفيل لوحده - مع الوقت طبعا - انه يقضى عليهم
  3. Blogger Xee posted at 3:11 PM  
    بجد مش عارف وصلت البلوج ده ازاي ، بس مره واحده لقيت ريحة يود
    و مش اي ريحة يود

    صحيح ميه مالحة ووشوش كالحه

    كل يوم هبقى اعدي اطل حتى لو ما سبتش تعليق

    اصل اسكندرية دي مش مدينه ، اسكندرية دي اسلوب حياه
  4. Blogger Amr Abdulghany posted at 1:00 PM  
    شرف ليا كبير و الله يا صاحبي انك تكتب عن المدونة بتاعتي عندك
    و صدقني كل اللي عملته اني حاولت اعمل حاجة شبه اللي انتم عملتوها
    بجد انا معجب جدا بالمدونة و انصحك بمزيد من التعصب للاسكندرية و تكتب على المدونة من برة ممنوع دخول القاهريين و الفلاحين و الصعايدة
    وأخيرا
    تعيش باكوس حرة مستقلة
    الموت للباشا مغتصب غبريال
    لا لاستقلال الضاهرية
    نعم لضم صفر
    تسقط جليم و زيزينيا و كل المناطق النضيفة المحترمة اللي الناس فيها اغنياو مستريحين
    و يسقط كل اللي قاعد تحت بيته بواب بيجيب له العيش من الفرن من غير ما يروح هو يندعك هنااك
    يسقط يسقط يسقط
  5. Blogger ست ابوها posted at 2:29 PM  
    مدونتك جامدة جامدة جامدة وتصميمها رائع والف شكر ليك انك عرفتنا على مدونة لمسقط رأسى الصين الشعبية وهيا كمان جامدة وتعيش باكوس حرة مستقلة
  6. Blogger ست ابوها posted at 2:31 PM  
    انا لسه جديدة فى التدوين ياريت تبصوا على اول بوست ليه عتلقوه على الامة بعد بتاع الجيلاتى http://setaboha.blogspot.com/
  7. Blogger allfollowsome posted at 9:24 PM  
    يا ربى هو كل سواقين التاكسيات الاسكندرانية بيكرهو القاهرة كده
    ( ;

    وتصدقى فكرتينى اكتب بوست عن حاجة زى كده
  8. Blogger عماد فايد posted at 12:04 AM  
    انا يسعدنى ويشرفنى انى انضم بمدونة فكرتها جاتلى دلوقتى
    بس خايف يكون حد تانى سبقنى بالفكرة دى
    عموما انا حجزتها تحت اسم الترام الصفرا
    ودى شغالة على خط النزهة محرم بك كرموز
    لانى ازاى يبقى فيه مدونة لباكوس
    والحى اللى عاش فيه لورانس داريل مالوش
    عموما لو فيه حد سبق بالفكرة دى ياريت بلغونى وانا حاسحب المدونة فورا
    لان انا عارف انكم الاباء الشرعيين للمدونات السكندرية
    efayed@gmail.com
  9. Blogger عماد فايد posted at 12:05 AM  
    نسيت اقول اسم المدونة
    tramsfra.blogspot.com
  10. Blogger Jobove - Reus posted at 8:08 AM  
    please visit, thank
  11. Blogger -_- posted at 7:53 PM  
    حلوة المدونة
  12. Blogger filth posted at 6:25 AM  
    انا عديت برضه بالصدفة
    المدونة حلوة
    و صاحب المدونة لطيف
    بس برضه عندك عقد القاهرة اللي اكيد رجتها و اللي اكيد معرفتش تتعامل مع ايقاعها لانها اسرع من ايقاع اسكندرية و السكندريين
    اسكندرية ياما بتصدرلنا في القاهرة ناس ملهاش لازمة و برضه عندهم البرانويا اللي عندك و عند صحابك على فكرة انا قاهري و عادي عندي القاهرة مش فارقة عن اي مدينة ملهاش لزمة و زيها زي اسكندرية بالظبط بس الفكرة انكم متجوش هنا القاهرة و تشتموا عليها انا من راي انكم تعملوا حاجة من الاتنين الاول انك تكونوا ميليشيات تقوم بالقضاء على اماكن السكندريين اللي زيكوا بس اللي عايشين في القاهرة عشان خاطر تجبروهم انهم يرجعوا للمية المالحه و الوشوش الكاحلة او انكم تطلعوا بيان تعلنوا فيه اسقاط الجنسية السكندرية من الخاينين اللي عايشين في القاهرة اهو من ناحية تنضفوها من الوشوش الكاحلة و من ناحية تانية يزيد عدد الشوفونيين منكم انا مكنتش عاوز ابقى معادي ليك او لمدونتك بس اكتر حاجة بكرها هي الثقة غير المبررة بالنفس على الاطلاق بتاعة اهل اسكندرية اللي هو جايب معايا كومديا جدا
  13. Blogger بنت القمر posted at 3:07 PM  
    انا بقى انا بقى اهلي قاهريين وعايشين في اليكس وكنت فجامعه واتخرجت من اليكس وبقالى هنا 15 سنه وبموت فالبلد دي ورغم اننا مش بنقول فلافل ولا جومة واسلوب حياتنا ومصطلحاتنا قاهريه ورغم حبى لاليكس مقدررتش احب اهلها وبينى وبينهم مسافه نفسيه كبيرة مع احترامى للجميع ومدونه مميزه
  14. Blogger اسكندراني اوي posted at 11:06 AM  
    مش ممكن بوست عسسسسسسسسسسسسل بجد
    لا وايه القاهريييين حيتفرسو
    بس ولا يهمك
    روح احنا والراك
    ولما هيا ميه مالحه ووشوش كالحه بتيجو تزحموها علينا ليه
  15. Blogger Amr Abdulghany posted at 5:43 PM  
    جرى ايه يا عماد يا ابن فايد
    مش عاجباك باكوس ولا ايه

    سهله

    اتقل يا ريس لما تفتح بس مدونتك
    حجيلك عندك وسط اصحابك و اشرحك هناك

    يا منطقه الراجل فيكي اسمه لورنس ابو ديل
  16. Blogger ! Eslam ! posted at 7:50 PM  
    انا من البلد دى

    انا من البلد دى

    بلد ابوى وجد جدى

    بلد ابوى وجد جدى

    انا من باكوس يا جماعه

    حدا عاوز حاجه من هناك

    :D:D:D:D:D:D:
  17. Blogger smaa posted at 10:00 AM  
    البوست اكتر من رااااااااااااائع متميز سيري يا نورمااااااااندي وخللي اللي يطق يموت،،والاخ assem انت اتفكيت بكلمتين انشالله تكون ارتحت ولحقت العرق اللي كان علي وشك انه يطق lol
  18. Blogger smaa posted at 10:01 AM  
    assem انت من تل ابيب ؟
  19. Blogger smaa posted at 10:09 AM  
    الجميل هنا ان الواحد بيحس ان كل الموجودين اخوات واصحاب محدش غريب ،،انا بشكر النزلة الشعبية الحادة اللي خلتني اركن في البيت النهاردة وامبارح ومن ساعة مادخلت بجد منبهرة من الاحساس اللي حسيته هنا معرفش كانت تايهة عني فين ،،كنت صدفة علي فكرة داخلة ادور علي اشعار صلاح جاهين وفجأة لقيتني عمالة اندمج مع الجو بتاعكو ده ،،صحيح لسة مدرستش المنطقة كويس بس هتفرغ لها :)
  20. Blogger smaa posted at 10:11 AM  
    علي فكرة جزوري ابا عن جد باكوسيان بردو بس اتغربنا دلوقتي وبقيت عصافراوية هع هع هع مبعدناش اوي يعني
  21. Blogger smaa posted at 10:14 AM  
    اسكندراني اوي ،، والله خدتها من علي لساني موضوع بيزحمونا دي
  22. Blogger smaa posted at 4:31 AM  
    السلام عليكم ،،ايه الهدوء ده حكمتك يارب كل ما اروح حتة الدنيا تفضي كده حواليا؟؟ هو فين الناس هو محدش بيعلق هنا غيري؟ بقالي 3 ايام باجي اكنس واروش ميه واروق الجو واقول دلوقتي حد يرد عليا طب حد يتخانق معايا يا ناس ،،يكونش في هنا حاجة هتحصل والناس عرفت وطفشت؟ يا جماعة عيب بقي انا جديدة عوزة اعرف الدنيا ماشية هنا ازاي طيب

Post a Comment

« Home